tml-20200805-11.jpg

Case:

kokkolan pallo-veikot

lähtökohdat

Vuonna 2018 KPV:n edustusjoukkueen taustalla toimivalla KPV Yhtiö Oy:llä oli jo pidempään ollut ongelmana nuorempien ikäluokkien näkymättömyys ottelutapahtumissa, sekä brändin rakoilu, osaavan tekijän puuttuessa.

Halden valikoitui kumppaniksi nuorentamaan KPV:n brändiä, aluksi sosiaalisen median sisällöntuotannon parissa ja myöhemmin kokonaisvaltaisena KPV Yhtiöt Oy:n markkinoinnin kumppanina.

67076698_3110307038987335_22129245399757

ratkaisu

Toimeksiannon saadessamme tiesimme, että se tulisi vaatimaan pitkäjänteisyyttä, eikä ihmeitä kokkolalaisissa jalkapallotottumuksissa muovattaisi yhdessä yössä. 

KPV listaa arvoikseen sanat "perinteinen, rohkea, luotettava". Halusimme omalta osaltamme pitää kaikista näistä kiinni, mutta ajoittain brändinä jopa liian perinteinen kaipasi kuitenkin hitusen lisää rohkeutta.

 

Teetimme Kokkolan Ammattiopistossa yksinkertaisen kyselyn, jonka pohjalta kartoitimme mitä mielipiteitä KPV ja kokkolalainen jalkapallo opiskelijoissa herätti. Mikäli vastaukset tiivistettäisiin yhteen adjektiiviin, olisi se "tylsähkö". 

Halusimme aloittaa rakentamaan brändistä trendikkäämpää, ja helpommin lähestyttävää nuorille/nuorille aikuisille.

tml-20200805-18.jpg

toteutus

Halden lähti annetulla budjetilla rakentamaan strategiaa, josta tahdoimme tehdä enemmän jatkuvan tavan toimia, kuin kampanjamuotoisen pyrähdyksen. 

Brändin kasvojenkohotus aloitettiin pikaisilla muutoksilla sosiaalisen median sisällöntuotannossa. Sisällöltään laadukkaammat ja visuaalisesti mielenkiintoa herättävämmät, sekä yhtenäistä brändiä rakentavammat päivitykset alkoivat heti tuottamaan tulosta. Mainontaa kohdistettiin yhä enemmän nuoremmalle kohderyhmälle.

Pyrimme myös samalla tuomaan pelaajia lähemmäksi yleisöä, ja luomaan sitä kautta aiempaa vahvempaa kannatuskulttuuria Kokkolaan.

Seuraavana lähdimme yhdessä KPV:n kanssa rakentamaan ottelutapahtumasta laadukkaampaa. KPV:lla oli jo pitkään ollut visioita sen parantamiseksi, ja me pystyimme taidoillamme auttamaan visioiden toteutuksessa. Kioski- ja anniskelutoimintaa kehitettiin, oheistapahtumaa ja tuotteita parannettiin, sekä maksupisteille lisättiin pienenä, mutta merkittävänä uudistuksena mahdollisuus maksaa myös MobilePay-sovelluksella. Loimme KPV:n kanssa myös Veikko Lager nimikko-oluen, joka kiteytti huumorimielessä kokkolalaisen jalkapallokannattajan. Olutta toimitettiin kaksi suurempaa erää kaikkiin alueen isompiin marketteihin – ja ne vietiin käsistä! 

Pian meille annettiin myös kokonaisvaltainen vastuu ottelutapahtumien markkinoinnista, jolloin pääsimme toteuttamaan entistäkin yhtenäisempää markkinointia.

Tahdoimme helpottaa kynnystä saapua ottelutapahtumaan tekemällä lipun ostamisesta entistäkin helpompaa. Rakensimme verkkokaupan, jonka avulla KPV voisi myydä sekä fanituotteita, että ennakkolippuja tapahtumiin. Oma verkkokauppa antoi enemmän vapauksia, taipuessaan juuri toivottuihin muotoihin. Sivuhuomiona KPV:n fanituotekaupan ja ennakkolipunmyynnin kulut laskivat vuositasolla useilla tuhansilla euroilla.

Samalla rakensimme selkeät ja informatiiviset kotisivut, jotka olemme saaneet valjastettua automaattiseksi sekä tehokkaaksi sisäänheittosivuksi lipunmyynnille ja fanituotekaupalle. 

tml-20200805-18.jpg

lopputulos

Asettamamme tavoite on onnistunut erinomaisesti. Sekä silmämääräisesti, ette teetettyjen tutkimusten mukaan Keskuskentän katsomoissa nähdään vanhempien ystävien lisäksi rutkasti uutta verta, mutta kuten mainittu – työ jatkuu ja kehittyy yhä!

Olemme tehneet KPV:n kanssa yhteistyötä nyt yli kahden ja puolen vuoden ajan. Aluksi muutaman kuukauden kampanjaluontoiseksi tarkoitettu toimeksianto on laajentunut jatkuvaksi yhteistyöksi. Ei ole kahta tiimiä, vaan olemme yhdessä KPV-tiimi, jonka työskentely on tiivistä, helppoa ja tehokasta.

Tapaamme KPV-tiimin kanssa viikottain, ja me Haldenilla olemmekin joka ottelussa jo vakiokalustoa. Milloin kantamassa laatikoita, milloin pystyttämässä aitoja, milloin soittamassa musiikkia, milloin hieromassa uusia tuttavuuksia ja milloin vain syömässä poppareita peliin keskittyen Keskuskentän aurinkokatsomossa. Ja tämä tapahtuu sopimuksemme ulkopuolella. Tahdomme aidosti olla asiakkaallemme kumppani, joka tekee töitä sydämellä. KPV:n mahtavan taustajoukon ansiosta sydämemme sykkii vihreänä.

Impressiot

(viim. 12 kk)

0,7M

Seuraajat

12,5K

Sitoutumiset (viim. 12 kk)

420K

Videoiden

katselukerrat

1M

148K

Liikenne

kotisivuilla

(viim. 6 kk)

KPV Store

myynti (2019)

35k€

Kasvu vuodesta 2018

+600%

Kävijämäärä

otteluissa

(2019)

25,5K

Mukaan lukien yleisöennätys (1989-)

3000

Ennakkolippujen myynnin keskiarvollinen kasvu vuositasolla

+279%

Mobiililipun

ottelukohtainen

myyntiennätys

570 kpl

tml-20200809-18.jpg
68785906_3169303236421048_53693428810792
67076698_3110307038987335_22129245399757
57541849_2875514945799880_43923614991174
tommylagland-20190420-13

044 921 6692

Tavoitat meidät puhelimitse arkisin klo 10-15.

Sähköposti: moi@halden.fi

  • Instagram
  • Facebook
  • Twitter
  • YouTube
© Halden 2.0 Oy - Kaikki oikeudet pidätetään.